blog eye-opening

Gemak als klantenbinding - Benzinedag 2017

De eerste week van de lente stond niet enkel in het teken van beter weer maar ook van hét evenement voor de tankstation branche; Benzinedag 2017. Ruim 230 bezoekers met een achtergrond in de sector waren op de 23ste maart naar Cinemec Ede gekomen om geïnspireerd te worden door een gevarieerd aanbod van sprekers en onderwerpen, met één centraal doel: gemak in te zetten om klantenbinding te verwezenlijken. De zoektocht naar ultiem gemak door petrol klanten biedt namelijk niet alleen uitdagingen maar ook nieuwe kansen voor de markt. Precies dat is waar de focus lag bij de sprekers van de dag; Prof. Steven van Belleghem, Frank Lindner, Jacco Heijkoop en Thomas Brinkman.

Frank Lindner (trendwatcher en eindredacteur van Food Inspiration Magazine) had de eer als eerste spreker aan het woord te komen. Hij is ervan overtuigd dat het tankstation kan uitgroeien tot de dienstenhub van de toekomst; het moderne tankstation moet de consument meer kunnen bieden dan een tankbeurt of de aankoop van een belegd broodje. Voorbeelden zijn een afhaalpunt voor online aankopen, een kantoor van een verzekeringsmaatschappij, een bank of een huisarts. Deze hebben volgens Lindner allemaal hun plek op een tankstationsite. Een trendy foodconcept kan eveneens het verschil maken. Lindner schetste tijdens zijn presentatie alvast enkele actuele foodtrends waarop u kunt inspelen zoals fast-casual, gezonde fastfood, clockless eating of blurring.
“Een tankstationondernemer moet er voor zorgen dat de consument zijn station als een echte bestemming gaat beschouwen. Voeding biedt hiervoor heel wat kansen. De klant is op zoek naar convenience, gezondheid en unieke concepten, speel daar dus zeker op in. Tankstations vormen ook de ideale locatie om modulaire concepten uit te testen. Voeding hoeft trouwens niet per se aan bemande sites worden gekoppeld. Ook op onbemande stations zijn er mogelijkheden om met leuke foodconcepten uit te pakken.”

Daarna was het de beurt aan Jacco Heijkoop, oprichter en eigenaar van ‘The Tosti Club’ om zijn concept voor te stellen: de tosti staat er centraal en wordt voor de ogen van de klant klaargemaakt. Hij ziet heel wat mogelijkheden om zijn concept in een tankstation te integreren, al is hij er wel van overtuigd dat er dan een mentaliteitsswitch noodzakelijk is bij het tankstationpersoneel.
“Horeca bij het tankstation vraagt andere kwaliteiten van het personeel. Gastvrijheid en beleving spelen een cruciale rol in een concept zoals ‘The Tosti Club’. Dit vraagt om een totaal andere werkwijze. Als uitbater moet u zich daar bewust van zijn.”

Daarnaast toonden Aart van Rooijen van BigBrother en Thomas Brinkman, oprichter en directeur van MyOrder, de toepassing ‘Just Start to Fill’ met behulp van een live demo. Met de applicatie kan de chauffeur tanken en wegrijden zonder een betaalpas of kaart tevoorschijn te halen; dankzij kentekenherkenning gebeurt de betaling namelijk automatisch. Concreet betekent dit dat de camerabewaking van BigBrother het nummerbord van het voertuig herkent bij het oprijden van het forecourt. Daarna ontvangt de chauffeur via de MyOrder-app een pushbericht op zijn smartphone, die aangeeft welke pomp er wordt vrijgegeven. Na de tankbeurt ontvangt de klant een tweede pushbericht waarin het getankte bedrag vermeld staat. Dat bedrag gaat automatisch van de rekening, die gekoppeld is aan de MyOrder-app. 
Ook voor de carwashsector ontwikkelde BigBrother in samenwerking met WashTec een gelijkaardige toepassing. Bij het binnenrijden van de roll-over wordt eveneens de nummerplaat gescand. Vervolgens moet de klant op de startknop van de installatie duwen en wordt het wasproces gestart. Na de wasbeurt kan men gewoon wegrijden. Een betaalkaart of code is dus niet meer nodig. Beide methodes zijn gebruiksvriendelijke oplossingen die het gemak van de consument verhogen. Ook voor de ondernemer zijn er diverse pluspunten zoals de hogere transactiesnelheid en de extra data.

Naar goede gewoonte mocht hoofdspreker Prof. Steven Van Belleghem (auteur, keynote speaker en ondernemer, mede-oprichter Nexxworks en Snackbytes ) de Benzinedag afsluiten. Hij gaf de aanwezige tankstationondernemers een voorproefje op zijn nieuwe boek dat in de loop van het jaar uitgebracht wordt: ‘Customers the day after tomorrow’.
“De derde fase van onze digitale maatschappij is aangebroken. Dit betekent dat we van ‘mobile first’ overschakelen naar ‘artificial intelligence first’. Hierdoor komen we in een wereld van ‘levende producten en diensten’ terecht. Denk bijvoorbeeld maar aan de digitale assistenten zoals Amazon Alexa of Google Home. Tevens evolueren we van een reactieve naar een proactieve leefwereld. Producten en toestellen zullen aangeven wanneer ze met bepaalde problemen zullen worden geconfronteerd en zullen die op voorhand oplossen. Voor bedrijven wordt het erg uitdagend: convenience wordt de nieuwe klantentrouwheid. De consument zal niet meer verliefd worden op een merk, maar op de interface van het merk. Voor u als ondernemer wordt het essentieel om vanuit de perfecte klantenbeleving te vertrekken en daarna achterwaarts te werken. Denk goed na hoe u technologie in functie van de klant kunt gebruiken en daardoor het convenienceniveau kunt verhogen.”

Niet te vergeten was de fantastische catering verzorgd door Vineyard. De foodbeleving die zij neerzetten sloot mooi aan op de trend van de veranderende behoefte van consumenten; kleinere porties met ingrediënten van hoge kwaliteit en uitstekende presentatie. Daarmee hebben ook zij hun bijdrage geleverd om één van de, zo niet de meest succesvolle Benzinedagen tot nu toe neer te zetten.

We willen alle bezoekers hartelijk bedanken voor hun komst. Wij zien het als een groots compliment zoveel lovende reacties ontvangen te hebben over ons evenement. Wij zien u volgend jaar graag weer terug!

Dit verslag is mede mogelijk gemaakt door Service Station Magazine

donderdag 30 maart 2017