Benzinedag 2016

De Benelux Benzinedag was een groot succes

Na maandenlange voorbereiding was het woensdag 16 maart 2016 tijd voor de zesde Benzinedag. 230 gasten van 140 verschillende bedrijven kwamen naar de CineMec in Ede om met elkaar in gesprek te gaan en te luisteren naar de visie van enkele jonge sprekers. De dag draaide om één overkoepelend onderwerp: versnellen met de nieuwe generatie.

Op de Benzinedag 2016 ontvingen bezoekers geen simpele begroeting door een gastvrouw of –heer, maar door een BEAM-robot, bestuurd door een medewerker vanuit het kantoor van BigBrother. De robot reed door de menigte om hier en daar te stoppen voor een praatje. Een bijzondere manier van welkom heten, die goed aansluit bij één van de kernpunten van BigBrother: Innovation.

undefined

Het doel van deze zesde editie van de Benzinedag was het slaan van een brug tussen generatie X en generatie Y. Daarbij horen natuurlijk jonge sprekers. “Hóé cool is het om dit te mogen doen?” zei Bernieke Roetert met een grote glimlach op haar gezicht. Samen met Sjors Nije trapte zij namens de Young Advisory Group de reeks presentaties af.

Ondanks de zenuwen – het was voor het eerst dat de twee voor zo’n volle zaal stonden – konden Bernieke Roetert en Sjors Nije met een gerust hart en onder applaus het podium verlaten.

undefined

Daarna was het aan Pien Geerlings om het publiek in te pakken. Met haar zachte Limburgse accent vertelde ze hoe ze langzaamaan geïntrigeerd raakte door de Petrol branche en hoe ze haar taak als mede-eigenaar van een tankstation combineert met haar werk als trend researcher.

“Maar wat is de essentie van trendwatching?” vroeg Pien het publiek. Het duurt even voor er voorzichtig een hand omhoog ging. “Observeren”, antwoordde Paul Bouman van Affetto Instore B.V., die met dit antwoord werd uitgeroepen tot winnaar van de prijsvraag. “Goed observeren is belangrijk – ook in je onderneming”, vertelde hij na de presentatie. “Ik vond het erg interessant om te horen hoe Pien probeerde op verschillende manieren grenzen te verleggen.”

undefined

Koen van der Knaap betrad als derde spreker het podium. Twee jaar geleden nam hij het Shell-tankstation van zijn oom en tante over. “Ik wil de jonge generatie meenemen in hoe het is om tankstation-ondernemer te zijn”, vertelde Van der Knaap voorafgaand aan het evenement. En dat was precies wat hij deed. Met duidelijke voorbeelden als de ijssalon in zijn shop, liet hij zien wat zijn visie is op de ontwikkelingen in de veranderlijke Petrol branche.

Helaas kon spreker Jitha van Staveren door een keelontsteking niet aanwezig zijn op de Benzinedag. Gelukkig stond a2i’s Frodi Hammer, die op de vorige editie van de Benzinedag ook sprak, voor ons klaar. Met zijn verhaal over Artificial Intelligence sloeg hij een mooie brug naar de presentatie van BigBrothers Aart van Rooijen, die een korte ‘sneak peek’ gaf van BigBrothers nieuwe product Watch-it: een platform waarin remote dienstverlening ontsloten wordt. De klant kan via dit platform ondersteund worden door bijvoorbeeld sluitingsbegeleiding op afstand.

undefined

Na een korte pauze, waarin de gasten alle gegeven informatie konden laten bezinken en deze met elkaar konden bespreken, was het tijd voor de laatste presentatie van de dag. Marketing professor en Benzinedagveteraan Steven van Belleghem vertelde het publiek over het belang van de ‘human touch’ in de huidige maatschappij en ging in razend tempo door tientallen sheets, filmpjes, foto’s en aansprekende voorbeelden. Een inspirerende afsluiter van een reeks interessante presentaties.

Omdat de nadruk op de Benzinedag lag op de generatie Y, was er een extraatje voor de jongeren in het gezelschap georganiseerd. Na de presentaties mocht de jeugd plaatsnemen aan één van de ronde tafels met daaraan Steven van Belleghem, EFR’s Steve Westwell of Koen van der Knaap. Hier hoefden de aanwezige jongeren niet lang over na te denken en al snel zaten alle tafels vol. Onder het genot van een heerlijk diner was er ruimte om vragen te stellen en te praten over de gegeven presentaties, ondernemingen en toekomstvisies.

undefined

Generatie Y is de toekomst van onze branche en zij liet dan ook haar stem horen op de Benzinedag. De interactie met het publiek en de input van de jonge sprekers bleek uit alles: de jonge, vernieuwende inzichten die naar voren kwamen in de presentaties, maar ook de kleine interactieve elementen die langskwamen. Neem bijvoorbeeld de online enquête van de Young Advisory Group om de mening van het publiek over kwesties te peilen en direct te delen op het grote scherm. Of Pien Geerlings, die snel nog even een Snapchat maakte op het podium.

undefined

Met de Benzinedag wil BigBrother (tankstation)ondernemers, professionals en klanten samenbrengen, zodat plannen, ideeën en visies met elkaar gedeeld kunnen worden. In deze editie ging het echter ook om het slaan van een brug tussen generatie X en generatie Y: het heden en de toekomst van onze mooie branche. Een branche die flink aan het veranderen is. Maar, zo is uit de verhalen gebleken, tegelijkertijd ook één waar heel veel mooie kansen liggen. En met die positieve gedachte als conclusie, kijken wij terug op een heel geslaagde zesde editie van de Benzinedag.

Tot volgend jaar!

 

Persberichten Benzinedag 2016:
http://www.tankpro.nl/brandstof/2016/03/24/tankstations-overleven-alleen-door-focus-op-eigen-omgeving/
http://www.tankpro.nl/ondernemen/2016/03/11/ontmoet-een-inspirator-ceo-of-jonge-ondernemer-op-de-benzinedag-2016/
http://www.tankpro.nl/ondernemen/2016/03/07/van-staveren-met-zes-stations-in-de-top-10-beste-shell-dealers/

http://www.tankpro.nl/ondernemen/2016/03/03/benzinedag-zet-jonge-consultants-in-de-schijnwerpers/
http://www.tankpro.nl/ondernemen/2016/03/02/limburgse-ondernemer-pien-geerlings-spreker-op-benzinedag/
http://www.tankpro.nl/ondernemen/2016/02/25/jonge-shell-ondernemer-van-der-knaap-spreker-op-benzinedag/
http://www.tankpro.nl/ondernemen/2016/02/04/steven-van-belleghem-opnieuw-spreker-op-benzinedag-2016/
http://foodclicks.nl/nieuws/veranderende-consument-centraal-bij-benzinedag.html

http://www.tankpro.nl/ondernemen/2015/12/03/zesde-editie-van-benelux-benzinedag-op-16-maart-in-ede/
http://www.servicestationmagazine.be/nl/nieuws/station/datum-benelux-benzinedag-2016-bekend

 

 

IMPRESSIE BENZINEDAG 2015
Persbericht:
http://www.tankpro.nl/specials/2015/02/12/ruim-tweehonderd-bezoekers-op-vijfde-benelux-benzinedag/
http://www.tankpro.nl/specials/2015/02/10/in-relatie-met-klanten-wordt-emotie-steeds-belangrijker/

Bekijk hier de presentaties van:
Presentatie Prof. Steven van Belleghem
Presentatie Celina Wang, Shell Eco-marathon
Presentatie Alyssa van Duijne, Green Team
Presentatie Ovidiu Sabou, TSS Yonder

 

IMPRESSIE BENZINEDAG 2014
Persberichten 2014:
http://www.pompshop.com/4637/breder-profiel-bigbrother/
http://www.tankpro.nl/brandstof/2014/02/07/bigbrother-wil-ogen-openen-met-nieuwe-toepassingen/

Bekijk hier de presentaties van:
Brian Donaldson, The Maxol Group
David Charman, BP Parkfoot
Sandro Rossetti, Group Bruno
Steven van Belleghem