blog eye-opening

Artificial Intelligence helpt tankstation eigenaren om hun winst te verhogen!

Het Deense bedrijf a2i systems en het Nederlandse bedrijf BigBrother hebben de handen in één geslagen om een nieuwe baanbrekende technologie op de markt te brengen. Hun gezamenlijke ambitie is om onafhankelijke tankstation eigenaren een grote sprong in de digitale toekomst te laten maken door brandstofprijzen te optimaliseren aan de hand van Big Data en toegepaste artificial intelligence.

In de zomer en herfst van 2015 hebben de IT bedrijven BigBrother en a2i systems een aantal workshops georganiseerd en gesprekken gevoerd met een geselecteerd gezelschap van onafhankelijke tankstation eigenaren. Dit om hen een introductie te geven van PriceCast Fuel. PriceCast Fuel is een software systeem welke artificial intelligence en Big Data gebruikt om de optimale brandstofprijs te berekenen per type en per tankstation. Het merendeel van de tankstation eigenaren was erg enthousiast over de intelligente manier waarop de prijs bepaald wordt. Koen van der Knaap, eigenaar van één Shell station, zei het volgende over PriceCast Fuel:

‘PriceCast Fuel biedt mij de mogelijkheid om beter inzicht te krijgen in mijn bedrijf en maakt het mogelijk een meer accurate benzineprijs te berekenen. Dit betekent een hogere marge op benzine en minder personeelskosten. Ik ben heel erg enthousiast over de vooruitzichten van PriceCast Fuel voor mijn bedrijf!’.

Vera de Klerk is commercieel assistent bij Calpam SMD Olie B.V. Ook zij is enthousiast over PriceCast Fuel en zegt:

‘Het meest waardevolle aan PriceCast Fuel is de automatische en meer efficiënte manier van prijs bepaling. Dit betekent dat er meer tijd vrij komt om andere dingen te doen’. 

Het software programma, PriceCast Fuel, is de laatste 5 jaar verder ontwikkeld door een team van ervaringsdeskundigen in Artificial Intelligence. Het is baanbrekend en kent sinds 2 jaar haar introductie bij grote oliemaatschappijen wereldwijd. De vergevorderde technologie van PriceCast Fuel biedt hen nieuwe mogelijkheden. Ulrik Blichfeldt, eigenaar van a2i systems, reageert op de unieke samenwerking tussen a2i systems en BigBrother:

‘Deze samenwerking betekent dat kleine onafhankelijke tankstation eigenaren toegang kunnen krijgen tot een Big Data systeem die  nog maar net wordt geïntroduceerd bij de grote oliemaatschappijen. Op dit moment maakt alleen de meest visionaire van de grote oliemaatschappijen gebruik van PriceCast Fuel. Door de samenwerking met BigBrother zijn wij erg enthousiast u te kunnen mededelen dat dit dus ook mogelijk is gemaakt voor de kleine onafhankelijke tankstation eigenaren en tankstation netwerken’.

Een snelle verandering in de markt
De afgelopen paar jaar zijn er constante veranderingen geweest in de Retail/Petrol markt. Van een paar keer in de week de prijs bepalen, is het nu nodig om de prijs een paar keer per dag te bepalen. 

Aart van Rooijen, Commercieel Directeur van BigBrother, zegt dit over de snelle veranderingen:

‘Het is een ontwikkeling die niet zal blijven. In landen als Denemarken en Duitsland wordt de prijs al zo’n 10 keer per dag aangepast. PriceCast Fuel gebruikt accurate transactie en concurrentie data als input voor automatische prijs bepaling. De software gebruikt die data op verschillende momenten van de dag om de prijs opnieuw vast te stellen, zodat elk station zijn individuele doelstellingen kan halen’.

Door twee unieke IT-systemen aan elkaar te koppelen hebben BigBrother en a2i systems een pad gemaakt voor de toekomst van kleine onafhankelijke tankstation eigenaren.  

Contact informatie:

Aart van Rooijen, Commercieel Directeur van BigBrother
E-mail: avr@bigbrother.nl
Telefoonnummer: +31 (0)318 66 66 94
Web: www.bigbrother.nl

Ulrik Blichfeldt, CEO van a2i systems
E-mail: ub@a2i.dk
Telefoonnummer:+ 45 31683120 
Web: www.a2isystems.com

Over FuelCast price systems
Het PriceCast Fuel systeem is gebouwd op de nieuwste technologie van Artificial Intelligence (AI) die Big Data gebruikt (alle data die relevant is aan sales) om intelligente calculaties te maken die de meest optimale prijs bepalen zonder het klantgedrag te veranderen. Met een prijscalculatie systeem die gebaseerd is op AI en Big Data is het mogelijk om met weinig middelen klantgedrag in kaart te brengen. Daarnaast laat het ook de prijsstrategieën (die snel veranderen) van uw concurrenten zien.  

Het gebruik van AI en Big Data om de prijs te bepalen aan de hand van klantgedrag is al succesvol in de online industrie, zoals Amazon. Het is de toekomst in de Retail/Petrol markt, online en offline. 

donderdag 26 november 2015