blog eye-opening

‘De eerste Coolblue van de tankstations heeft ongelofelijk veel te winnen’

(Deel één)

Wat wil de tankstation bezoeker van de toekomst? En welke keuzes moet je dan vandaag als ondernemer maken? Op die vragen geeft topspreker en schrijver Steven van Belleghem een antwoord tijdens de Benzinedag van BigBrother op donderdagmiddag 22 maart in Ede. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek: Customers the day after tommorrow. Steven is dit jaar de gastheer van de Benzinedag. Deel één van het interview van Steven van Belleghem is nu te lezen.

Al 23 jaar dezelfde tankbeleving

Wat betreft klantbeleving valt er voor de petrol- en carwashsector nog veel te winnen, constateert Steven. ‘Zo’n 23 jaar geleden tankte ik voor de eerste keer. Als ik straks weer ga tanken, dan verschilt die beleving 0,0. Er is nagenoeg niets veranderd! Onvoorstelbaar, vind je niet?’

Ik heb haast!

Steven legt uit hoe hij zo’n tankbezoek doorgaans ervaart. ‘Ik heb haast! En trek. Ik pak noodgedwongen een voorverpakt broodje, omdat er buiten kantooruren meestal geen versgemaakt broodje meer verkrijgbaar is. Ik ga naar de kassa. Er staat een klant voor me die hulp nodig heeft. Dat duurt en duurt, maar er gaat geen 2e kassa open. Ik eet dat broodje op aan een statafel, met een ingebouwde prullenbak voor mijn neus. Het spreekt voor zich dat ik niet blij naar buiten stap.’

Ultieme tankstation beleving

De ultieme klantbeleving op een tankstation van Steven ziet er als volgt uit. ‘Ik “pre-order” vanuit de auto een versgemaakt broodje. Ik en mijn auto worden herkend, zodra ik het terrein oprijd. Ik word begroet: meneer van Belleghem, hier heb ik uw broodje. Als ik tijd heb, eet ik het op aan een gezellig tafeltje. Ik sta op en loop weg, betalingen voor de pomp en winkel gaan volledig automatisch.’

Het loopt toch goed zo?

Het is nog niet eens het meest futuristische scenario dat Steven schetst. Wanneer is dit realiteit? ‘Ik hoop snel, maar ik vrees langzaam. De branche zit verstrikt in the shit of yesterday. Er is weinig urgentiegevoel. De teneur is: Het loopt toch goed zo?’

Food retail wakkergeschud

Dat die achteroverleunende houding funest kan zijn, illustreert Steven met een voorbeeld. ‘De Amerikaanse food retail dacht dat het zo’n vaart niet zou lopen met e-commerce. Totdat Amazon een online boodschappenservice introduceerde en in juni 2017 Wholefoods overnam, een keten van kwaliteitssupermarkten. De hele sector staat sindsdien op z’n kop, de prijzen zijn 30 tot 43% gedaald in de US.’ Ook Europese supermarktketens verloren aandeelhouderswaarde en het is wachten tot Amazon ook Europa zal in deze markt zal betreden.

Morgen naar nu vertalen

Goed. Dat moet dus anders. En niet alleen vanwege doemscenario’s, maar vooral vanwege de kansen. In zijn nieuwste boek Customers the day after tommorrow geeft Steven handvatten hoe je inspeelt op de klant van morgen en kan scoren als ondernemer. ‘Het is mijn uitnodiging om te dromen over jouw “morgen” en deze vervolgens te vertalen naar jouw “vandaag”.

Over Steven

Prof. Steven van Belleghem is inspirator, adviseur, schrijver en topspreker. Hij begeleidt bedrijven om zich aan te passen aan de moderne consument. Daarnaast is hij parttime marketingprofessor aan de Vlerick Business School. Steven is auteur van 3 bestsellers  (waaronder "When digital becomes human") zijn 4e nieuwste boek "Customers the day after tomorrow" is onlangs verschenen. Wat Steven zo bijzonder maakt, is de combinatie van praktijk en wetenschap. Hij is hierdoor een veelgevraagde spreker in binnen- en buitenland.

Het programma van de Benzinedag 2018 is bekend.  De achtste editie van het jaarlijks evenement, georganiseerd door BigBrother, heeft in het eerste deel met Steven van Belleghem, de Efteling en de KBC bank sprekers met een interessante visie over de customers: the day after tommorow. Met innovatieve ondernemers, MyOrder, a2i en BigBrother wordt er in het tweede deel van de Benzinedag 2018 een brug geslagen richting de markt.

 

 

Dinsdag 27 februari komt het tweede deel van het interview met Steven van Belleghem online.

 

Wilt u geïnspireerd worden door Steven en andere sprekers? Schrijf u dan nu in voor de Benzinedag.

 

woensdag 14 februari 2018