blog eye-opening

Is sluitingsbegeleiding op afstand de toekomst?

8 september was het dan eindelijk zover: de workshop ‘sluitingsbegeleiding op afstand’. Een twintigtal ondernemers kwam naar het kantoor van BigBrother om informatie op te doen en ideeën uit te wisselen over deze nieuwe manier van sluitingsbegeleiding. Een informatieve middag met veel animo.

Het is half twaalf en de parkeerplaats van BigBrother stroomt langzaam vol. Ondernemers vanuit het hele land komen naar het bedrijfspand in Ede om voorgelicht te worden over sluitingsbegeleiding op afstand. Een initiatief dat zeer gewaardeerd wordt door de nieuwsgierige gasten. Want hoewel zij zich allemaal verdiept hebben in dit onderwerp, zijn er nog veel onbeantwoorde vragen. Iets waar wat betreft de ondernemers vandaag verandering in komt. “Ik heb me al eerder in sluitingsbegeleiding op afstand verdiept en vind het een interessant systeem. Dus toen ik op TankPro las over deze workshop, heb ik me meteen ingeschreven”, legt Rick Schuurkamp van Gulf uit.

Even een korte inleiding op het onderwerp. Tot op heden was het volgens de CAO verplicht om met minimaal twee mensen een tankstation af te sluiten. Dit houdt in de praktijk vaak in dat een beveiliger afreist naar een tankstation, zodat een medewerker niet alleen is tijdens het afsluiten. Sluitingsbegeleiding op afstand is een efficiënte manier van afsluiten, die doordat de meldkamer meekijkt via het camerasysteem de aanwezigheid van een beveiliger onnodig maakt. Reden genoeg voor geïnteresseerde ondernemers om af te reizen naar Ede om verder ingelicht te worden.   

En dus nemen zij na een half uurtje koffie- en thee, plaats in de nieuwe vergaderruimte van BigBrother die zich uitstekend leent voor een workshop, waar interactie tussen de deelnemers een belangrijk onderdeel is.. Daar wacht commercieel directeur Aart van Rooijen hen op om de workshop af te trappen met een korte introductie en een samenvatting van wat de ondernemers te wachten staat. En om tijdens de workshop niet alleen de innerlijke, maar ook de fysieke mens te verrijken, zo grapt Van Rooijen, staan er broodjes en drinken voor de gasten op tafel.

Vervolgens neemt accountmanager Dennis Klarenbeek het stokje over. Hij legt de gasten haarfijn uit wat sluitingsbeveiliging op afstand inhoudt, hoe het precies in zijn werk gaat en hoe het kostenplaatje eruitziet. Om duidelijk te maken hoe de wisselwerking tussen medewerker en meldkamer werkt, presenteert hij samen met collega Lennart Bakker het systeem. Een helder verhaal. Maar zoals alles wat nieuw en innovatief is, roept ook sluitingsbeveiliging op afstand vragen op. Want werkt dit systeem wel net zo afschrikwekkend als een auto met ‘beveiliging’ erop voor de deur? En wat gebeurt er met het systeem als er een stroomstoring plaatsvindt?

Gelukkig is er tijdens de workshop genoeg ruimte voor de ondernemers om vragen te stellen en met elkaar in discussie te gaan. En hoewel  iedereen na de workshop voor zichzelf zal moeten uitmaken of de werking van sluitingsbeveiliging op afstand een toegevoegde waarde heeft in haar of zijn bedrijfsvoering, is het gros van de ondernemers enthousiast over het systeem. “Ik zie sluitingsbeveiliging op afstand als een goede oplossing”, vertelt Piet-Hein Schipper van Fuel Services Nederland. “Ik ben blij dat BigBrother initiatief toont op dit gebied en een actieve houding aanneemt.”

BigBrother kijkt terug op een geslaagde workshop, waarin veel interactie te zien was tussen de deelnemers en kritische vragen werden gesteld. Een wisselwerking die goed past bij de aanpak van BigBrother en een bouwsteen om deze oplossing verder af te stemmen op de specifieke behoefte van de tankstationondernemer. Of zoals een van de deelnemers zei : “het denkproces is gestart''

Bekijk op onderstaande filmpjes de procedure bij sluitingsbegeleiding op basis van onze innovatieve oplossing Watch-it:

vrijdag 11 september 2015