blog eye-opening

Leer uw klant nog beter kennen met business intelligence

We zijn ruim drie jaar er mee bezig om het klantgedrag te meten met behulp van cameras en kentekens, we noemen dit BigBrother Business Intelligence of kortweg BBI. Onze oplossing stelt pomphouders op ruim honderd locaties in staat het koopgedrag beter te begrijpen van zijn klanten en zo beter inzicht te hebben in het resultaat van acties en promoties. En met die informatie kunt u veel meer doen dan u denkt.

Voor zowel bemande als onbemande tankstations is een benchmark samengesteld. Als individuele ondernemer kunt u uw resultaten vergelijken met andere, soortgelijke vestigingen.

De vraag is natuurlijk wat u praktisch kunt verbeteren door dit inzicht. Als duidelijk is hoeveel trouwe klanten er zijn en wat zij kopen, kunnen reclameacties hierop worden aangepast. Trouwe klanten zijn misschien wel gevoeliger voor de communicatie in uw shop, zij komen er immers het vaakst.

Individuele- en branchecijfers
Branchecijfers zijn interessant, maar natuurlijk bent u nieuwsgierig als individuele ondernemer of manager van een groot tankstationnetwerk naar hoeveel trouwe klanten u heeft en wat zij bij u kopen. Dergelijke informatie kan BBI bieden. Een beter inzicht wie er koopt gekoppeld aan wat men koopt. Zo kan de onderneming veel beter worden afgestemd op de behoefte van de klant.

Een manier om nog dieper in het klantgedrag te duiken, is door bijvoorbeeld de klantgroepen te bekijken per type brandstof, betaalmethode of bezoekfrequentie. Met BBI komt u erachter of een dieselrijder een ander broodje koopt dan de benzinerijder en of het bestedingsbedrag van een trouwe klant die cash betaalt groter of kleiner is dan van een met een bankkaart betalende trouwe klant.

Basis voor marketingdoeleinden
De meetbare gegevens bieden een uitstekende basis om tot een gericht shopper marketingadvies te komen en zo rendement van de retailexploitatie te verhogen.

woensdag 15 januari 2014