blog eye-opening

‘Petrolbranche kan leren van innovaties in de retail’

(Deel twee) Welke keuzes moet je vandaag als ondernemer maken? Op die vragen geeft spreker en schrijver Steven van Belleghem antwoord tijdens de Benzinedag op donderdagmiddag 22 maart. Het evenement wordt georganiseerd door BigBrother en vindt plaats in Ede. 

Droom en experimenteer  

Voor de tankstationbranche ziet dat er ongeveer zo uit, in drie stappen.

  1. Denk als Jeff Bezos (CEO van Amazon). Als hij een tankstation zou bouwen, hoe zou dat er dan uitzien?
  2. Met welke zaken kun je vandaag aan de slag?
  3. Experimenteer: maak een top 3 vernieuwingen en start met pilots.   

De klant als guiding star

‘Kies hierbij uitsluitend voor zaken die impact hebben op de klant. De klant is je guiding star, niet de technologie. Een klant onderweg heeft haast. Wees dus geobsedeerd door tijdsbesparing. Verkort de tijd van tanken en betalen, bijvoorbeeld met automatisch betalen. En verras je klant met service.’

Leren van McDonalds

De petrol- en carwashbranche kan leren van innovaties in de retail. ‘Ik ben bijvoorbeeld onder de indruk hoe McDonalds met hun klassiek gedreven proces, tóch een totaal nieuwe manier van bestellen heeft geïntroduceerd: service aan tafel.’

E-delivery

Ook de manier waarop McDonalds personaliseert vindt Steven indrukwekkend. ‘Als ik hier in België aangeef geen kaas te lusten, dan weten ze dat bij wijze van spreken ook als ik een McDonalds in Kopenhagen binnenstap. Verder heeft McDonalds samen met Uber e-delivery opgezet; een major succes met een groei van 20-30% als gevolg. McDonalds voldoet hiermee aan de groeiende servicebehoefte van klanten.’

Data

Onontbeerlijk voor die personalisatie en service, is data. Voor het tankstation zijn dat gegevens hoe lang het geleden is dat je klant de carwash heeft gebruikt, welke broodje hij lekker vindt, bij welke pomp hij zojuist heeft getankt... Steven illustreert waarom dit belangrijk is. ‘De complexiteit van de concurrentie neemt toe. Unique selling points bestaan dan niet meer, want klanten krijgen jouw USP’s overal. De enige manier om dan nog je service te verbeteren, is personaliseren.’

Waar investeer je in?

Investeren in (het personaliseren van) je klantproces. Of in brandstofinnovaties?  En hoe zit het met de toekomst van de elektrische auto? Wat voor zinnigs kan Steven de branche daar nog over meegegeven. ‘Investeer vooral in een happy klant. Maar vergeet ondertussen niet ook mee te gaan in de ontwikkelingen van de grote autobedrijven, anders mis je de boot. Elektrisch rijden is qua tijd en zekerheid voor de klant zeker nog niet optimaal, maar ik denk dat dat opgelost gaat worden. En BMW en Mercedes bijvoorbeeld gaan full force voor de elektrische auto.’

Scheiwijk blijft favoriet

Is Scheiwijk nog steeds het favoriete Nederlandse tankstation van Steven? ‘Jazeker. En ik heb daar nog een mooi verhaal bij. Ik reed onlangs ‘s avonds laat bij Utrecht. Ik had trek en zag al op tegen zo’n voorverpakte hap. Blijkt daar ook een Scheiwijk te zitten! En wéér beviel het goed. Net als in Gorinchem: een heerlijk versgemaakt broodje en bovengemiddeld vriendelijke medewerkers, ook later op de avond.’

Start met experimenteren

Terug naar de Benzinedag. Voor de 4e maal is Steven de leading man, ditmaal als gastheer. ‘Ik ga de dag met veel plezier aan elkaar praten. Twee prachtige verhalen – van de Efteling en KBC Bank – illustreren perfect mijn visie hoe je de toekomst vertaalt naar vandaag. Ik ga de ondernemers weer wakker schudden. En uitnodigen: durf te dromen en start met experimenteren.’  

 

Wilt u geïnspireerd worden door Steven en andere sprekers? Schrijf u dan nu in voor de Benzinedag

 

vrijdag 9 maart 2018