blog eye-opening

Terugbrengen van ambacht in het Britse Kent

Tankstationhouder David Charman in het Britse Kent zet op een innovatieve manier streekproducten in om als shop een alternatief te worden voor de supermarkt. Hij heeft de shop omgebouwd en uitgebreid met lokale producten, een slagerij en groentewinkel. Een gat in de markt, want eerlijk en gezond eten groeit aan populariteit. Charman wilt met zijn 24-uurs familiebedrijf klanten een unieke winkelervaring bieden en inspelen op nieuwe behoeften.

De ondernemer hoopt positieve veranderingen in winkels te creëren als het gaat om houding en gedrag: verse gezonde keuzes, bereide maaltijden, lokale herkomst, waar voor je geld en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Hij geeft in ieder geval het goede voorbeeld, want in de nieuwe shop worden traditionele waarden teruggebracht naar de stad met een in-store lokaal geleverde slager. Een ambacht dat het stadje al 10 jaar niet meer heeft gezien. Ook is er een sandwichbar geplaatst om verse broodjes te bestellen.

Meegaan met trends
Er is een uitgebreid assortiment van specialiteiten en lokale ingrediënten om de groeiende populariteit van het koken van kwaliteitmaaltijden thuis te bedienen. De winkel beschikt over meer dan 40 lokale biologische leveranciers uit Kent en ondersteunt en bevordert de omliggende voedselproducenten, brouwerijen en wijngaarden. Ook voldoet hij aan de belangrijkste consumententrends zoals internationale voedingsmiddelen en vers ambachtelijk brood.

Tijdens de verbouwing is het interieur aangepast naar een moderne en lichte sfeer met een gastvrije uitstraling. Speciaal voor de benzineklanten zijn er zones ingevoerd om te voorzien in impulsaankopen en snacks. Maar Charman gaat nog verder. Hij wilt met de winkel zo goed mogelijk zijn klanten bedienen en voldoen in hun behoeften. Daarom biedt hij gratis services aan als een geldautomaat, ophaalfaciliteit van internetbestellingen en een Nationale Loterij-punt.

Impact
De nieuwe winkel levert meteen prima resutaten op. De winkelomzet is naar verluidt tot 45% gestegen op jaarbasis en het aantal klanten met 14% op jaarbasis. Het tankstation wordt dankzij pumpwatch efficiënt beveiligd en het bedrijf draait de BigBrother business intelligence module die hem statistieken levert over het klantgedrag op zijn tankstation waarop hij zijn artikelen en shop kan aanpassen.

woensdag 15 januari 2014