Schade terugdringen door remote oplossingen

We kunnen nu 90% van de schadeclaims oplossen.

Dirk Maes I Eigenaar Maes Brandstof

Dirk Maes, bestuurder van de firma Maes brandstof, is met 48 tankstations van eigen merk en 30 Esso stations een gevestigde, groeiende speler in de Vlaamse tankstationmarkt. Een aantal jaren geleden kregen de onbemande tankstations (65 stuks) steeds meer last van vandalisme. Het remote cameratoezicht van BigBrother bleek de sleutel tot het terugdringen van schade.


Innovation

Drie jaar geleden raakten we in gesprek met BigBrother. Zij waren vooral bekend met hun camerasysteem om doorrijders aan te pakken. Omdat we voornamelijk onbemande stations hebben waarbij je moet betalen voordat je kunt tanken, was dit niet de juiste insteek. Wij legden BigBrother ons probleem voor: we kregen meer en meer te maken met vandalisme op onze onbemande stations. Doorrijden met de slang, maar ook andere soorten van vernieling. Onze verzekeraar wilde pas weer gaan uitbetalen als we harde bewijzen konden overhandigen. De remote oplossing in combinatie met BigBrother’s camerabeelden bleek de passende oplossing.

Na dit succes zijn we op een groot gedeelte van onze bemande tankstations pumpwatch met de toevoeging van de forecourt interface en de remote system manager gaan uitrollen. De modules zijn gekoppeld aan het kassasysteem van Tokheim en zijn dankzij de remote manager overal ter wereld te bekijken en controleren.

Insights

Er zijn veel partijen die camerasystemen aanbieden, maar geen van hen heeft dezelfde ervaring in petrol als BigBrother. Dat voel je in alles. Het basispakket is zeer goed en kan worden geïntegreerd met huidige systemen. Het werkt zonder enige inspanning. Door samen te werken en oplossingen op maat aan te bieden zijn ze voor ons de eerste keuze.

De 30 nieuwe Esso stations die we hebben overgenomen zijn onze volgende prioriteit. We willen tot een uniform beveiligingsniveau komen met de oplossingen van BigBrother. We starten met de stations met shop en rollen daarna uit naar de rest.

Impact

In 90% van de gevallen kunnen we schadeclaims indienen en verhalen op de dader. Dit was ons grootste issue. BigBrother’s oplossingen hebben op dit vlak echt veel impact gehad. We werken samen met de politie en onze verzekeraar om de dader te vinden, een proces verbaal op te maken en het geld te innen.

Bij een melding van schade of een probleem op een station moesten wij voorheen een onderhoudsman op het station afsturen. Tegenwoordig kunnen we de beelden op afstand bekijken, waardoor we met een minimale inspanning de situatie kunnen inschatten. Is het geen loos alarm? Dan zetten we de juiste persoon in. Vooral in het weekend en in de avonden behalen we dankzij de remote controle een daling van 30% aan personeelskosten.

  • Deel