PumpWatch bespaart ons tijd

Snel afwijkende transacties traceren en de juiste camerabeelden erbij zien. Weten aan welke pomp iemand heeft getankt. Inzicht hebben in het verkoopgedrag van je klanten, zodat je ze een persoonlijk aanbod kunt doen. Rik van der Meij ontdekt steeds nieuwe toepassingen van PumpWatch, het digitale camerabewakingssysteem van BigBrother. ‘Het systeem maakt de minder leuke klusjes makkelijk.’

Méér van een camerabewakingssysteem

Alle 8 Total-stations van Jongeneel zijn sinds 2012 uitgerust met PumpWatch. ‘We kozen destijds voor dit systeem vanwege de aanvullende toepassingen, zoals bij doorrijders of uitgestelde betalingen. En ook als service naar de klant, onder andere door de mogelijkheid om een transactie terug te halen.’

Voorheen: dubbel werk

‘Voor 2012 hadden we een paar camera’s en een simpele recorder. Wilde je een afwijkende transactie checken, dan moest je die handmatig nazoeken in een Fuel POS-uitdraai en vervolgens de juiste camerabeelden erbij zoeken. Dubbel werk dus. En dan was het altijd maar hopen dat de klok van de beelden ook synchroon liep met de transactietijden.’

Nu: snel terugzoeken

Met de Shopmodule gaat dat veel makkelijker. ‘Alle afwijkende transacties zijn snel terug te vinden. Ik check bijvoorbeeld twee keer per week de dagstaat en zie met 1 druk op de knop o.a. de voids, gecorrigeerde betalingen en teruggenomen artikelen, plus de bijbehorende camerabeelden. Een minder leuk klusje is hiermee makkelijk geworden. En het bespaart me veel tijd. Een eerste check kost me misschien 10 minuten. Als ik dieper wil onderzoeken, dan wat langer.’

Grip op de kassa

Het inzicht op transactieniveau geeft Rik grip op de kassa. ‘Kassaverschillen worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door voids. Die kun je dus heel snel traceren met de Shopmodule. We hebben zóveel medewerkers – meer dan 50 – en er gaan zóveel transacties om op onze stations. Controle is dan een must, er is serieus veel geld mee gemoeid.’

Fraude of verkeerde kassagewoontes

Het kan gaan om een fraudegeval. De Shopmodule biedt dan de mogelijkheid om een vermoeden direct te checken en dat geeft rust. Rik: ‘En als het foute boel is, dan kan je een betrouwbaar dossier opbouwen. Maar er hoeft geen opzet in het spel te zijn, het kan ook om een verkeerde kassagewoonte gaan. Je kunt dan gericht het gesprek aangaan met de medewerker, eventueel met de beelden erbij.’

Pompnummer 3?

Een toepassing die Jongeneel al vanaf het eerste uur gebruikt, is PumpCheck. ‘Hiermee weet je of de persoon die afrekent, dezelfde is als die getankt heeft. Dit om fouten bij het betalen te voorkomen. Maar wij gebruiken het ook als service. Ik schat dat ongeveer 7 op de 10 mensen bij de kassa niet meer weten bij welke pomp ze hebben getankt. Voor ons werkt dat vertragend en voor sommigen klanten kan het zelfs een gênant moment zijn. Dan is het heel prettig als je kan zeggen: u heeft bij pomp 3 getankt?’

Kassa weg bij het raam?

PumpCheck vergroot ook het overzicht over je pompeiland. Het biedt daarmee kansen voor een andere shopinrichting, met bijvoorbeeld de kassa in de bakery. Rik: ‘Wij zijn daar nog wat ouderwets in en hebben de kassa graag bij het raam. Voornamelijk vanwege de binding met de klanten, met wie je oogcontact kan maken. Maar het zou inderdaad kunnen.’

Doorrijders voorkomen

Jongeneel heeft ook vanaf het begin AutoAlert. Deze module koppelt het kenteken aan de RDW-gegevens en is gericht op doorrijders. ‘Zodra iemand de nozzle pakt, zie je op je kassascherm de RdW-gegevens: auto, merk, kleur…. Je weet dan bijvoorbeeld direct of het om een gestolen auto gaat of dat een kenteken op de zwarte lijst van doorrijders staat.’

Een veilig en rustig gevoel

Als doorrijders achteraf toch via de politie de rekening krijgen, dan gaan ze jouw station voortaan mijden. Rik: ‘Wat we hiermee uitsparen, weet ik niet. We gebruiken AutoAlert al vanaf het begin, dus ik heb geen vergelijking. Maar ik vind het eigenlijk ook niet het belangrijkste. Het gaat ons vooral om de veiligheid en rust naar je medewerker toe. Het is voor de medewerker namelijk ook heel vervelend als dit gebeurt. Die krijgt misschien achteraf te horen: was je wel alert? Deze tool biedt de kans om in te grijpen.’

Cross selling

BigBrother Intelligence is de nieuwste toepassing die Jongeneel heeft ontdekt. Deze tool analyseert verkoopdata. Minder diep dan bijvoorbeeld bij een loyaltycard, maar wel breed, van ál je klanten. Dit biedt mogelijkheden voor cross selling en gerichte promotieacties. Het systeem maakt een indeling in nieuwe, bekende of loyale klanten en laat zien welke producten het goed doen in welke klantcategorie. Je kunt dan bijvoorbeeld je trouwe tankklanten een korting te geven in de wasstraat. Of je hebt inzicht of een nieuw soort broodje wordt opgepikt door je trouwe klanten.

Persoonlijk aanbod

De tool geeft ook inzicht op klantniveau. Rik: ‘Ik zie bijvoorbeeld hoe lang geleden het is dat iemand de carwash heeft gebruikt. Hoe we dat precies gaan vertalen naar een persoonlijk aanbod, zijn we nog aan het uitvinden. Maar ik stel me zo voor dat je de klant erop attendeert of een kortingsbon aanbiedt.’

3 in 1

Jongeneel maakt dus gebruik van 3 toepassingen van PumpWatch:

  • grip en controle op de kassa met de Shopmodule;
  • bescherming van bedrijf en medewerkers met PumpCheck en AutoAlert;
  • inzicht in verkoopgegevens van al je klanten om hen een persoonlijk aanbod te kunnen doen met BigBrother Intelligence.

Rik: ‘Het systeem geeft ons veiligheid, rust en overzicht. En het is prettig dat het allemaal in 1 systeem zit. ‘Met allemaal losse systemen waren we er waarschijnlijk nooit aan begonnen.

Lees ook

Security by design

Design is een hoge prioriteit geworden voor succesvolle bedrijven. Ik heb het niet over hoe iets eruit ziet, maar meer over hoe we interacties kunnen opzetten. Of dat nu een stukje software is of een systeem. Kijken naar sterk presterende bedrijven kan getuige zijn van een sterke design-leadstrategie. Denk aan Apple, Nike, Coca-Cola etc. Voor BigBrother heeft design echter twee kanten; essentieel is de interactie met onze systemen, maar cruciaal is de beveiliging die in dat ontwerp is verweven.

Lees blog

Hoe houd je grip op je multifuel of duurzame brandstof locatie?

De afgelopen jaren zijn het aantal verschillende brandstoffen op een tankstation enorm gestegen. Deze mix in het aanbod biedt de ondernemers veel kansen om verschillende klanten te voorzien, maar ook om bestaande klanten die de switch maken te behouden. Het inspelen op de verschillende type klanten met verschillende brandstoffen is cruciaal om de slag om de consument te winnen van de concurrentie.

Lees blog